By the Center for
Media and Democracy
Www.prwatch.org

ALEC ERPOSED

“ALEC” has long been a
secretive collaboration

I between Big Business and

DID VOU KROW? Corporations VOTED to adopt this. Through ALEC, global companies
work as “equals” in “unison” with politicians to write laws to govern your life. Big
Business has “a VOICE and a VOTE,” according to newly exposed documents. You?

“conservative” politicians.
Behind closed doors, they

ghqstwrite ”quel” bills to . . . Did you
be introduced in state Home Model Legislation Education

capitols across the country. know that
This agenda-underwritten Channel One Resolution :

by global corporations- an online
includes major tax V\_IHEREAS,_ the Channel One Network produces a world class news program of the fOf-pfOfit
loopholes for big industries hlghestl quality which is viewed by over eight million students throughout the United

and the super rich, States in over 12,000 schools; and SChOO|
:ngfznlsgt; zfif:il:;;us' WHEREAS, in addition to the news programs, Channel One provides schools with company
wage, and efforts fo educational content and services valued at over $425 million a year; and was the
wequen pgbl'c heqhh’ | WHEREAS, students in Channel One schools have the opportunity to utilize television Corporate
satety, and environmenta equipment provided by the company in unique and creative ways including the o
protections. Although many production and broadcast of their own student news programs; and co-chair in
of these bills have become s
law, until now, their origin WHEREAS, Channel One News has received over two hundred educational and 2011"

h°§ been largely unknown. journalism awards for programming content including the prestigious George Foster

With ALEC EXPOSED, the Peabody award; and

Center for Media and
Democracy hopes more WHEREAS, teachers who use Channel One have instant access to teaching guides and

Americans will study the classroom materials on how to “teach the news” and can download hundreds of

bills to understand the educational films and videos; and

depth and breadth of how

big corporations are WHEREAS, all of this important educational material is available to participating
changing the legal rules schools throughout the nation at no cost; and
and undermining democracy
across the nation. WHEREAS, educators including members of local school boards, superintendents,

media specialists and teachers continue to express their strong support for the use of
. Channel One in classrooms by renewing their contracts with the Channel One Network at

m § Corporale Board annual rate of over 99%; and

LTSSt st or prost

:Deprgerpoimaéb WHEREAS, Channel One supports and partners with Mothers Against Drunk Driving,

« Bayer Corporation the National Campaign to Prevent Teen Pregnancy, the Partnership for a Drug Free

:g'uxospi"h'(";e i America, the National Center for Missing and Exploited Children, the National Mental

oy e ohmson Health Awareness Campaign by providing millions of dollars of free advertising; and

« Coca-Cola Company

IETEfT‘QOds, Inc. WHEREAS, these public service messages reach secondary school students with

: GocaCola Co. critical prevention information about health and safety issues that affect teens including

. ET:éEgevier, Inc. underage drinking, school violence, substance abuse and mental health,

+ Peabody Ener

« Intuit, e 4gy THEREFORE, BE IT RESOLVED that the American Legislative Exchange Council

: Koch Induslries, Inc. (ALEC) hereby recognizes and commends the important public private partnership that

+ Verizon ) exists between the Channel One Network and local educators throughout the nation and

:ﬁ:ﬂﬂjﬁ,’;’,’;ﬁ;’:”{,‘,c'f‘c' further states that the decision of whether to partner with Channel One and utilize this

:i‘l’tlr'i:igire::osi:::ices e important resource is best made by local educators with input from students, parents,

+ American Bail Codlifion teachers, principals and administrators in the local community.

+ State Farm Insurance

For mo Z:@'ﬁ_ﬁiﬁfﬁﬁ:ﬁﬁ: Adopted by ALEC's Education Task Force at the Annual Meeting August 8, 2002.

Approved by full ALEC Board of Directors September, 2002.

From CMD: This "model" resolution supports the use of the commercial broadcaster Channel One in public schools. Channel One News creates a daily
12-minute newscast targeted at teens in schools, including two minutes of advertising from corporate sponsors for this captive audience. Channel One
says that its ad revenue from corporations allows it to offer its news service to schools for free. Its "sponsorship" categories are "apparel, entertainment,
health/beauty, beverages, electronics, retail and the U.S. government (military recruitment)." Channel One was discussed in a Senate Finance
Committee report about notorious (and subsequently convicted criminal) lobbyist Jack Abramoff's "Use of Tax-Exempt Organizations," noting that
Abramoff urged Americans for Tax Reform's (ATR's) Grover Norquist to join him in doing an op-ed in support of Channel One, after it was criticized by
Ariana Huffington, Ralph Nader, and others. Jeffrey Ballabon, who was then the executive vice president of Primedia Inc.'s Channel One, told Abramoff
he wanted to "get credit from the Pentagon public affairs dept & then from ONDCP (office of drug policy) & then from minority groups, &c &c . . . &
Grover & CAGW (Citizens Against Government Waste) & Rabbi Lapin (the head of "Toward Tradition"). . . . we should get these guys crazy! & lots & lots
of interviews w/members of Congress!" Abramoff responded to Channel One by getting an op-ed in the works "by Peter Ferrara (the chief tax counsel at
ATR and former fellow of Heritage and Cato) which deals with the cost to taxpayers issue. He'll have a draft real fast for us. I'll run itin the Investors
Business Daily, and probably reprinted in Human Events." Ballabon asked Abramoff to get Norquist to "blast" the coalition (against Channel One).
Abramoff did so and then Norquist penned an op-ed for the Washington Times titled "Tuning in to Channel One." Abramoff subsequently agreed to pay
Ferrara $3,000 to do an "economic analysis" related to Channel One, along with press interviews. The Senate report also indicates that Abramoff
offered $1,500 to Norquist to do an op-ed for Channel One and Norquist agreed as long as Abramoff drafted it for him. He also said he would push to
get it published in the Washington Times and Investors Business Daily and "share it with all our state groups." The Senate investigation reveals that
other money flowed to commentators for Channel One via Abramoff. (These commissioned PR talking points should be compared with this resolution.)

About Us and ALEG ENPOSED. The Center for Media and Democracy reports on corporate spin and government
propaganda. We are located in Madison, Wisconsin, and publish www.PRWatch.org, www.SourceWatch.org,
and now www.ALECexposed.org. For more information contact: editor@prwatch.org or 608-260-9713.



Spare4
Highlight

Spare4
Highlight

Spare4
Footer

Spare4
MainTopStamp

Spare4
TopLeftSidebar

Spare4
Top Bar

Spare4
Callout
Did you know that an online for-profit school company was the corporate co-chair in 2011?

Spare4
CorpBoardforSideBar

user1
Text Box
From CMD:  This "model" resolution supports the use of the commercial broadcaster Channel One in public schools.  Channel One News creates a daily 12-minute newscast targeted at teens in schools, including two minutes of advertising from corporate sponsors for this captive audience.  Channel One says that its ad revenue from corporations allows it to offer its news service to schools for free.  Its "sponsorship" categories are "apparel, entertainment, health/beauty, beverages, electronics, retail and the U.S. government (military recruitment)."  Channel One was discussed in a Senate Finance Committee report about notorious (and subsequently convicted criminal) lobbyist Jack Abramoff's "Use of Tax-Exempt Organizations," noting that Abramoff urged Americans for Tax Reform's (ATR's) Grover Norquist to join him in doing an op-ed in support of Channel One, after it was criticized by Ariana Huffington, Ralph Nader, and others.  Jeffrey Ballabon, who was then the executive vice president of Primedia Inc.'s Channel One, told Abramoff he wanted to "get credit from the Pentagon public affairs dept & then from ONDCP (office of drug policy) & then from minority groups, &c &c . . . & Grover & CAGW (Citizens Against Government Waste) & Rabbi Lapin (the head of "Toward Tradition"). . . . we should get these guys crazy! & lots & lots of interviews w/members of Congress!"  Abramoff responded to Channel One by getting an op-ed in the works "by Peter Ferrara (the chief tax counsel at ATR and former fellow of Heritage and Cato) which deals with the cost to taxpayers issue.  He'll have a draft real fast for us.  I'll run it in the Investors Business Daily, and probably reprinted in Human Events."  Ballabon asked Abramoff to get Norquist to "blast" the coalition (against Channel One).  Abramoff did so and then Norquist penned an op-ed for the Washington Times titled "Tuning in to Channel One."  Abramoff subsequently agreed to pay Ferrara $3,000 to do an "economic analysis" related to Channel One, along with press interviews.  The Senate report also indicates that Abramoff offered $1,500 to Norquist to do an op-ed for Channel One and Norquist agreed as long as Abramoff drafted it for him. He also said he would push to get it published in the Washington Times and Investors Business Daily and "share it with all our state groups."  The Senate investigation reveals that other money flowed to commentators for Channel One via Abramoff.  (These commissioned PR talking points should be compared with this resolution.)           


user1
Highlight




